kuchnia śródziemnomorska
Dieta śródziemnomorska jest niezwykle zdrowa i zapewnia wiele cennych składników odżywczych

Kuchnia śródziemnomorska to bardzo zdrowa dieta, oparta na świeżych warzywach, rybach i owocach morza, a także delikatnym mięsie i nabiale. Bardzo często stosuje się także oliwę z oliwek, makarony i rożnego rodzaju pasty. Przede wszystkim jest to dieta niezwykle bogata w różnego rodzaju przeciwutleniacze, chroniące organizm przed procesami starzenia i rozwojem wielu poważnych chorób.

Kuchnia śródziemnomorska to potrawy pochodzące z Włoch, Grecji, Hiszpanii, Francji oraz Maroka i Libanu. Do najpopularniejszych potraw należą paella, spaghetti, ser feta czy sos tzatziki. Wskazuje się, że kuchnia śródziemnomorska to jedna z najzdrowszych kuchni na świecie.

Kuchnia śródziemnomorska – Charakterystyka i ważne składniki odżywcze

Podstawowymi składnikami, które wykorzystuje się w kuchni śródziemnomorskiej są warzywa, owoce, ryby oraz owoce morza. Najczęściej przyrządza się flądrę, solę oraz anchois. W kuchni śródziemnomorskiej mięso jada się rzadko, a jeśli w ogóle to jagnięcinę i drób. W kuchni tej bardzo ważną rolę odgrywają przyprawy. W Europie używa się aromatycznych ziół oraz rozmaite wina, natomiast w Afryce Północnej dania są pikantne i bardzo wyraziste w smaku.

Popularne potrawy kuchni śródziemnomorskiej

W kuchni włoskiej najpopularniejszymi potrawami są makarony, np. spaghetti bądź lasagne. W kuchni francuskiej królują przede wszystkim sery, np. brie czy camembert. Popularne są również tarty oraz francuskie rogaliki czyli croissanty. Z kolei w Grecji warto spróbować sera feta, sos tzatziki, mousakę, czyli zapiekankę z mielonego mięsa i bakłażana, a także grecką wódkę ouzo. Specjalnością Hiszpanii jest paella, fabada, czyli zupa z białej fasoli oraz sangria (słodkie wino), natomiast kuchnia marokańska oferuje przede wszystkim gęste, aromatyczne zupy na bazie pomidorów i soczewicy.

Wpływ kuchni śródziemnomorskiej na zdrowie

Kuchnia śródziemnomorska jest bardzo zdrowa. Produkty, z których przygotowuje się potrawy kuchni śródziemnomorskiej, stanowią źródło cennych składników odżywczych. Ryby to bogactwo kwasów tłuszczowym omega–3 oraz omega–6, z kolei warzywa to źródło minerałów, takich jak fosfor, jod, magnez czy potas. Składnikiem potraw są często cebula oraz czosnek, które wykazują właściwości antybakteryjne. Z badań wynika, że spożywanie potraw kuchni śródziemnomorskiej zmniejsza ryzyko chorób serca, udaru mózgu, chorób układu kostnego oraz choroby Parkinsona.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.